Něco velkého je tu – prapor českých králů

Po namalování dvou hedvábných praporů jsme se rozhodli posunout se zas o kousek dál a zkusit něco vskutku honosného a královského. Dalším motivem pro připravovaný prapor se tak nestalo nic menšího než znak českého království – stříbrný dvouocasý lev na rudém poli.

Ústřední motiv jsme měli. Co ale chybělo, bylo rámování, které by se hodilo k tak vzácnému symbolu. Už dlouho jsme chtěli na některém z praporů použít k ohraničení pole motiv kroucené šňůry, tak proč ne teď. A co tedy použít k orámování lva? Po prohledávání internetu se nám podařilo objevit pečeť krále Václava IV. s textem, který jsme nakonec použili jako rám. Do rohů jsme umístili svatováclavské koruny, které se ukázali být neuvěřitelně náročné na vymalování kvůli jejich drobným detailům drahých kamenů a perel.

Dvoubarevná kroucená šňůra
Svatováclavská koruna

Vzhled praporu byl tedy jasný, mohli jsme začít s realizací. Samotné malbě na hedvábí předcházelo vytvoření předlohy, kterou jsme nechali vytisknout v reálné velikosti praporu. Zní to sice poměrně jednoduše, ale sestavení celého motivu, jeho návrh a překreslení zabere mnoho hodin.

Po přenesení motivu tužkou na hedvábí začíná práce s konturou. V našem případě používáme k aplikaci nejen speciální hroty, ale také klasické štětce. Po tomto kroku je nutné prapor sundat z rámu a konturu důkladně zažehlit.

Práce s konturou

Po konturách přichází čas barev. Vybarvujeme jednotlivé plochy, některé ve dvou vrstvách pro sytější a zářivější vzhled. Obzvlášť velké plochy jsou pořádným oříškem. Barva se nanáší na vlhké hedvábí, aby se zabránilo tvorbě ostrých přechodů. Je třeba pracovat rychle, ale precizně, aby nedošlo k přetažení kontury a zapití barvy do jiné plochy. V téhle fázi pracujeme na praporu oba současně a většinou máme strach i dýchat, aby se z bílého lva nestal najednou růžový.

Detail hlavy po vymalování malých ploch
Prapor po dokončení červeného pole

Poté přichází ke slovu stínování lva a menších ploch. Pro někoho možná ta nejumělečtější část práce. Je radost sledovat, jak vám díky stínování motiv doslova ožívá pod rukama.

Po vystínování jedné zadní nohy

Na závěr se ke slovu opět dostávají kontury. Dokončuje se šrafování, opravují se drobné chybičky a celý motiv se zdobí stříbrnou. Zbývá už jen nápis na žerdi a je hotovo. Prapor se znovu důkladně přežehlí, aby se zafixovaly barvy a kontury. Poté se jemným ručním přepráním odstraní tužka a přebytečná barva a prapor se opět, tentokrát už naposled vyžehlí.

Renesanční prapor českých králů
Dokončený prapor českých králů před závěrečnou fixací barev

A konečně přichází jeho čas, kdy ožívá v rukou zkušeného praporečníka a září v paprscích slunce nad hlavami užaslého publika.

Renesanční prapor českých králů
Premiéra ve vzduchu

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *